Årets vinnare av Textilias Hållbarhetsstipendium heter Martin Maher. Han får priset för sitt examensarbete där han utvecklat en förardörr till en Polestar 1 av bio-kompositmaterial bestående av återvunna textilier och återvunnen kolfiber. Ett viktigt steg mot att i framtiden kunna ersätta aluminium och stål i bilar med bio-komposit av textil.
Martin är student på Campus Varberg där han läst kompositteknik. Examensarbetet gjorde han på Volvo Concept Center i Torslanda där han valde att utveckla en kompositdörr till en Polestar 1 2020. Bildörren tillverkade han av insamlade gamla jeans (bomullsfibrer) och återvunnen kolfiber från skrotade flygplansdetaljer och skapade en komposit med biobaserat epoxiharts.
Först utförde Martin flera tester och analyser av olika biobaserade och naturliga material och även olika återanvändbara textiler jämfördes sinsemellan.
Martin berättar om sitt arbete;
”Jag ville absolut använda återvunnet material då målet var att minimera klimatavtrycket genom att slippa nyproducera, och i stället nyttja överflödiga naturvänliga material. Som del av studien har jag gjort livscykelanalyser från vagga till grav och flera olika mätningar och jämförelser på klimatavtryck med hjälp av bland annat RISE hållbarhetsstöd och ECO Calculator och andra program”.
Komposit med återbruksmaterial
Resultatet påvisar de stora fördelarna och möjligheterna med kompositteknik tillsammans med återbruksbara material – att skapa ett kompositlaminat som kan ses som ett alternativ till stål och härdplaster. Resultaten visade även att det är onödigt att köpa nya bomullsfibrer för laminering eftersom mycket material redan finns tillgängligt lokalt i form av återvunna textiler. Även återvunnen kolfiber, som behåller sina ursprungliga egenskaper mycket väl, finns att få tag på lokalt, främst genom återvinning av flygplanskroppar och propellrarna på vindkraftverk.
Enligt Martin orsakas över 30% av fordonsföroreningar genom industriella transporter, varför det är viktigt att nyttja resurser som finns tillgängligt lokalt.
För ett mer hållbart samhälle
Syftet med Martins studie är att visa hur tillämpning av kompositkunskaper kan bidra till ett mer hållbart samhälle och en cirkulär ekonomi genom kontinuerlig resursanvändning och eliminering av avfall. Komponenter av kolfiber reducerar vikten på ett fordon utan att hållfastheten påverkas negativt.
Textilier, kläder och vårt förhållande till mode har en stor påverkan på miljön. Denna hållbara återbrukskomposit kan potentiellt vara en utmärkt kandidat för tillverkning av billiga tekniska strukturer i bilindustrin.
Martin besökte oss på Textilia i Örebro i mitten av oktober för en presentation av sitt arbete och för att ta emot sitt pris.
Om Textilias hållbarhetsstipendium
Textilia har sedan 2013 premierat forskning och utveckling för att långsiktigt minska miljöpåverkan i framtidens textilservice genom sitt stipendium. Jonas Olaison, Hållbarhetschef Textilia berättar om valet av Martin och hans studie som årets vinnare:
Martin visar genom sitt arbete nya möjligheter för att återvinna/återanvända textilier i andra material. Därmed kan man både hitta bra avsättning för textilt spillmaterial och ersätta jungfruliga metaller på en och samma gång. Vi på Textilia tycker det är extra spännande att se hur förbrukade textilier kan återvinnas och få helt nya användningsområden. Vår förhoppning är att vi i framtiden kan se en del av våra kasserade textilier i spännande kompositprodukte