Senaste nytt

Norska Storvask blir en del av Textilia

Textilia Group har den 31 januari 2025 förvärvat norska Storvask som blir en del av Textilia Group. Det gemensamma åtagandet att tillhandahålla hög kvalitet och service till våra kunder förblir oförändrat.

Norska Storvask blir en del av Textilia

Textilia Group har den 31 januari 2025 förvärvat norska Storvask som blir en del av Textilia Group. Det gemensamma åtagandet att tillhandahålla hög kvalitet och service till våra kunder förblir oförändrat.

Norska Storvask blir en del av Textilia

Textilia Group har den 31 januari 2025 förvärvat norska Storvask som blir en del av Textilia Group. Det gemensamma åtagandet att tillhandahålla hög kvalitet och service till våra kunder förblir oförändrat.

Läs mer »

Norska Storvask blir en del av Textilia

Textilia Group har den 31 januari 2025 förvärvat norska Storvask som blir en del av Textilia Group. Det gemensamma åtagandet att tillhandahålla hög kvalitet och service till våra kunder förblir oförändrat.

Läs mer »

Textilutställning som väcker klimatmedvetenhet och förändring

Under torsdagskvällen invigdes en ny utställning på Designmuseum Danmark, Fabric of change. Utställningen belyser den aktuella frågan kring textilavfall, återanvändning och återvinning.

Danmarks miljöministern besökte Textilia upcy

Hur kan vi i EU återanvända och återvinna textilavfall i mycket större utsträckning? Det var frågan som diskuterades när den danska miljöministern, Magnus Heunicke, besökte Textilia i förra veckan.

”Viktigt att sprida budskapet att alla är lika mycket värda”

2023 utsågs Universeums köksmästare Myrthe Put till ”Restaurangbranschens vardagshjälte” för sin kamp mot orättvisor i restaurangbranschen. – Det är en ära att bli uppmärksammad, säger hon. Det är bra att de här frågorna når fler, att vi kan sprida budskapet att alla är lika mycket värda.

Natalia och Iryna utmanar gamla sanningar

Hållbarhetsstipendiet 2024 går till klädesdesignerna Natalia Bucksch och Iryna Brzak. Med sina modeller av arbetskläder har de visat att digital teknik kan minska materialanvändningen och öka textiliernas livslängd. Med hjälp av 3D-viusualisering har de skapat hållbara plagg som dessutom är både bekväma och snygga.

”Jag är verkligen på helt rätt plats”

När Carina Riberg läste Textilias rekryteringsannons kände hon direkt: det här jobbet måste jag ha, de tänker ju precis som jag! – Visionen om en renare morgondag är klockren. Ren luft och rent vatten är framtidens viktigaste frågor.

Textilia får förnyat förtroende från Region Stockholm

Region Stockholms avtal för tvätt och textilservice har på nytt tillfallit Textilia för de kommande fyra åren.

”Textilia löser alla problem”

Det eleganta hotellet Lydmar har ett av Stockholms vackraste lägen, vid vattnet på Södra Blasieholmen med utsikt över slottet och Gamla stan. Hit kommer gästerna med höga förväntningar. – Det är viktigt att varenda detalj fungerar, säger husfru Elisabeth Lindén om samarbetet med Textilia.

”De verkliga hjältarna är våra gäster”

– Människor måste få de mest basala behoven tillfredsställda innan de ens orkar tänka på att förändra sina liv. Det säger Eva Carlberg, kökschef på Café David som drivs av Skåne Stadsmission. För den värme och det engagemang hon hyser för både gäster och personal har hon utsetts till Restaurangbranschens vardagshjälte 2024. – De verkliga hjältarna är våra gäster som trots utmaningar ändå orkar besöka oss och visa oss tacksamhet, säger hon själv på sitt alltid lika ödmjuka sätt.

Överblick och inblick – kort om vårt hållbarhetsarbete

Att tänka innovativt och inkludera hållbarhet i alla lösningar är en del av Textilias DNA. Vår ambition är att bidra till en renare morgondag samtidigt som vi ger företag mer tid över till det som betyder mest för dem – deras kärnverksamhet.

Stora vinster om alla tömmer sina fickor

Region Örebro län är en av Textilia Örebros största kunder. Med flera tusen anställda inom vård och omsorg blir det väldigt mycket tvätt – och inom regionen är man väldigt mån om att minska kassationer och svinn. – Vi vill göra människor medvetna genom att göra dem nyfikna, berättar Marlene. – Därför har vi fyllt en monter med sådant som vi hittar i smutskläderna

Textilia har förpliktat sig till Science Based Target Initiative

I enlighet med klimatvetenskapen och Science Based Targets initiative (SBTi) har vi inom Textilia Group åtagit oss att sätta mål för att minska CO2-utsläppen - både i vår egen verksamhet och i värdekedjan. Därmed tar vi nästa steg på resan för en mer hållbar tvätt-och textilservice.

”Stipendiet var en skön bekräftelse på att vi är på rätt väg”

För 12 år sedan drev Erik och Rikard ett klädmärke och i några år också en klädbutik i Göteborg. Men de kände att det inte höll hållbarhetsmässigt att bara sälja kläder. – Vi ville tänka nytt och göra något större, säger Erik. – Vi är båda väldigt ifrågasättande och nyfikna, fortsätter Rikard. Vi vill göra något som ingen annan gjort tidigare och verkligen skapa en förändring. Sagt och gjort; de startade RecoMended.