Kakor på webbplatsen
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera på ett förväntat sätt. Vi vill använda ytterligare kakor för att veta hur du använder vår webbplats.
Ska jag inventera?
Du ska inventera om det finns artiklar i er inventeringslista.
Listan hittar du i Inventeringsportalen eller via Textilia OnLine under ”mina uppgifter” och ”inventering”.
Har du fått ett inventeringsmejl? Ja, då ska du inventera. I det mejlet hittar du även inloggningsuppgifterna till Inventeringsportalen.
Registrering kan göras först på inventeringsdagen.
När ska jag inventera?
Inventeringen sker alltid vecka 42.
Exakt datum som du ska inventera, beror på vilket tvätteri du tillhör:
Ni vet vilket tvätteri ni tillhör genom första siffran i ert kundnummer:
3 – Karlskrona
4 – Örebro
5 – Rimbo
6 – Långsele
7 – Boden
Undantag är kundnummer som börjar på 38, då tillhör ni tvätteriet i Örebro.
Vad skall jag inventera?
Du ska räkna alla artiklar som står på inventeringslistan.
Listan hittar du här: Inventeringsportalen
Du ska räkna:
Du ska INTE räkna:
Hur inventerar jag? (Från Start till Mål)
1. Logga in på Inventeringsportalen. Om du inte har användarnamn eller lösenord, gå till Textilia Online och ”Mina uppgifter” och ”inventering”
2. Räkna rena textilier som finns på inventeringslistan
3. Skriv in antalet i inventeringsportalen
4. Skicka in resultat
Nytt för i år är att du kan inventera direkt i mobilen.
Du kan även delinventera, vilket innebär att flera personer kan vara inne i portalen samtidigt och registrera det som finns hos er.
Hur fungerar det med röda och blåa etiketter?
Ni ska markera med blå etiketter fr.o.m. inventeringsdagen och en vecka framåt.
Tips:
Om ni får leverans från vårt tvätteri i Rimbo (d.v.s. om ert kundnummer börjar på 5) så har ni band istället för etiketter, precis som vi haft under tidigare år. Ovan instruktion fungerar precis likadant oavsett om ni använder er av band eller etiketter.
Vart hittar jag inventeringsetiketterna?
Om ni har fått textilier levererade efter den 1 september, så ska ett kuvert med inventeringsetiketter följt med i leveransen.
Om ni inte fått inventeringsetiketter, så kan ni lägga till det på er nästa beställning.
Om ni får leverans från vårt tvätteri i Rimbo (d.v.s. om ert kundnummer börjar på 5) så har ni fått inventeringsband istället för etiketter.
Hur och när rapporterar jag in inventeringsresultatet?
För att rapportera resultatet så loggar du in på Inventeringsportalen.
Skriv in antalet och klicka på ”Skicka”.
Notera att ni inte kan ändra något efter att ni skickat in.
Ni kan skicka in resultatet på inventeringsdagen eller under nästkommande 3 vardagar.
Inventeringsportalen fungerar inte, vad skall jag göra?
Varför måste jag inventera?
Inventering görs för att vi ska få en korrekt uppfattning om hur många textilier vi har i vår textilstock.
Det underlaget är nödvändigt för att vi ska:
Det är även viktigt ur miljösynpunkt att vi inventerar våra textilier. En textils största miljöpåverkan sker när den tillverkas. Att köpa in fler textilier än vad som behövs kräver onödiga naturresurser.
Vad händer sedan?
Efter att inventeringen är utförd kommer vi att analysera resultatet och sammanställa hur mycket textilier som försvunnit. Underlaget används sedan som beslutsgrund för vad som behöver köpas in.
Beroende på vad ert specifika avtal säger så regleras eventuellt svinn. Efter slutförd sammanställning av inventering så köps nya textilier in.
Hur beräknar Textilia svinn?
Textilia har textilier både med och utan chip.