Kakor på webbplatsen
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera på ett förväntat sätt. Vi vill använda ytterligare kakor för att veta hur du använder vår webbplats.
Vad är Svanenmärkt textilservice?
Svanen 4 ställer tuffa krav inom energi- och vattenanvändning såväl som på att de tvättmedel som används har låg miljöpåverkan och används i rätt mängd. Svanen ställer även tydliga krav på transporter, lastbilar, chaufförer, inköp av textilier och miljöledning generellt. Svanens tydliga nivåkrav gör att det enbart är de bästa tvätterierna som klarar certifieringskraven.
Vilka av Textilias tvätterier är Svanenmärkta?
Alla Textilias fem stora tvätterier har tilldelats Svanenlicens för tvätt och textilservice version 4, som är den allra tuffaste graden av miljöcertifiering inom textilservice.
Vad menas med begreppet textilservice?
Textilservice innebär att vi tillhandahåller textilier såsom arbetskläder, lakan, handdukar m.m. samt tvättar och underhåller dem.
Vi brukar säga att vår textilservice består av 5 huvuddelar:
Jag vill anmäla ett borttappat föremål
Varannan vecka lämnar Textilia värdesaker som inkommer med smutstvätten till närmaste polisstation:
Tvätteri | Polisstation |
Rimbo: | Norrtälje |
Örebro: | Örebro |
Boden: | Boden |
Karlskrona: | Karlskrona |
Göteborg: | Göteborg |
Långsele: | Sollefteå |
Malmö: | Malmö |
Som värdesak räknas:
Snabbaste sättet att eftersöka det som tappats bort är att kontakta Polisen direkt. Övriga artiklar slängs i samband med att de tvättas och kan inte återfås.
Kundägda artiklar som saknar korrekt märkning, men som går att härleda genom en logga, returneras till central kontaktperson om det avtalats. Kontakta avtalsansvarig för mer information. Om central kontaktperson saknas slängs även omärkta kundartiklar när de inkommer med smutstvätten.
Jag vill bli kund hos Textilia, hur gör jag?
För att bli kontaktad av en säljare, lämna en offertförfrågan, eller bara höra med oss om vilka möjligheter och erbjudanden som passar för er verksamhet – gå till sidan kontakta oss.
Vad kostar det att hyra arbetskläder och tvättservice av er?
Det är många faktorer som spelar in på priset. Lite grovt kan man räkna att textilservice kostar ca 10-11 kr/arbetsdag och person. Då ingår hyra av överdel och underdel ur vårt basic-sortiment, tvätt och efterbehandling samt transport i närområde till tvätteri.
För frågor och offert; kontakta oss.
Hur lång tid tar det från att avtalet är tecknat till att ni kan börja leverera kläder?
Det beror på hur stor verksamheten är, hur många personer som ska arbetskläder etc. Men för större kunder såsom kommuner och landsting kan det ta upp till 7 – 8 månader från avtal tecknats till att textilierna kan börja levereras.
Den viktigaste faktorn till ledtiden är att få fram just era kläder
Innan första leverans ska:
När allt det är klart flyter tvätt, byte och leverans på och ni kommer alltid ha kvalitetskläder till er arbetsplats inom kommun, landsting och sjukhus.
Hur ser ert miljöarbete ut?
Vi jobbar med miljöfrågor på flera plan i vår verksamhet. Vi utvecklar ständigt nya textilier i mer miljövänliga och resurssnåla material. Vi jobbar målinriktat med att minska miljöpåverkan från vår tvättprocess, t ex genom att återanvända värme och vatten, minska energi- och kemikalieförbrukning m.m. Vi miljöanpassar även våra transporter i form av biobränsle och utbildar våra chaufförer i eko-körning.
Sedan december 2022 är vår målsättning att varje nytt fordon ska vara elektrifierat om möjligheten finns. Därför införskaffade vi tre ellastbilar under 2023 samt installation av tre snabbladdare med en kapacitet om 300 kW vardera.
Vad menar ni med hållbara textilier?
Med hållbara textilier menar vi miljövänligare alternativ till traditionell bomull och polyester. Det kan vara miljömärkta produkter eller produkter med alternativa fibrer, som exempelvis lyocell, modal, återvunnen polyester eller återvunnen bomull. Under de senaste åren har vi på Textilia tagit fram flera nya textilmodeller med hållbara material.
Vad menas med risktvätt?
Det är ovanligt att någon blir smittad vid omhändertagande av smutstvätt, men vid felaktig hantering kan den utgöra en smittrisk. Att avgöra om smitta föreligger eller inte är i praktiken oftast omöjligt. Därför ska hanteringen av risktvätt alltid följa nedanstående rutiner.
Hantering:
Detta klassar vi som risktvätt:
Måste jag hyra både textilier och tvätt?
Det är absolut möjligt att teckna avtal på enbart tvättservicen, och att kunden fortfarande äger sina textilier. Servicen fungerar som vanligt med tvätt och transport, med skillnaden att kunden själv ansvarar för all administration kring textilierna samt samtliga aktiviteter kopplade till textilstocken, dvs inköp och kassation.
Kontakta oss så får du veta mer.
Vilka olika prismodeller kan jag välja på?
Att arbeta med Textilia ska vara enkelt. Därför erbjuder vi tre enkla prismodeller med utrymme för flexibilitet. Du väljer en prismodell för hela servicen, eller kombinerar de olika modellerna för olika delar av artikelsortimentet. Exempelvis kan du ha hyrpris för personalplagg som används varje dag och split price pris på vinterjackor och västar.
Vi har tre prismodeller att välja på:
(Transport, tvätt och inköp av artiklarna ingår alltid i priset.)
Du kan alltid kontakta oss om du har frågor!
Vad är hyrespris?
Ni betalar ett fast veckopris för era artiklar oavsett hur många gånger de tvättas. Transport, tvätt och inköp av artiklarna ingår i priset. Du vet då exakt vad er textilservice kostar varje vecka och det blir lätt att budgetera. Rekommenderas för t.ex. personalkläder som byts kontinuerligt.
Vad är styckpris?
Ni betalar ett styckpris för varje artikel som levereras från tvätteriet. Kostnaden för er textilservice kan då bli högre eller lägre från en månad till en annan beroende på era textilbeställningar. Rekommenderas för t.ex. lakan och handdukar i stora volymer eller artiklar som ni äger själva.
Vad är split price?
Detta är en kombination av hyrespris och styckpris. Ni har en del av priset som är fast vecka efter vecka och en del som debiteras vid varje leverans. Ni kan då ha koll på era fasta kostnader samtidigt som priset varierar beroende på hur mycket som tvättas. Rekommenderas för artiklar som tvättas mer sällan t.ex. vinterjackor.
Hur många uppsättningar av plagg / person bör jag räkna med till min verksamhet?
Det beror på hur ofta personalen behöver byta kläder samt hur ofta man har textilleverans.
Exempel: Arbetskläder inom vård och omsorg skall bytas varje dag. Vid en leverans per vecka behöver man byta minst 5 ggr som heltidsanställd varför du behöver ha minst 12 uppsättningar plagg (byxa och överdel) per person.
Hur ofta måste personalen byta arbetskläder?
Det beror såklart på vilken typ av verksamhet det handlar om. Inom vård och omsorg är kravet enligt Socialstyrelsen att arbetskläder ska bytas varje dag. Hyr du kläder av oss har du alltid ombyten till personalen redo.
Kan jag hyra olika överdelar och underdelar så att personalen har lite att välja på?
Ja, man kan t ex ha både blus och pikétröja till personalen. Vårt mål är att alla ska trivas i sina arbetskläder och att kläderna är hela, rena och fräscha.
Kontakta våra experter om du har frågor kring vilket sortiment som passar för er verksamhet.
Kan vi välja vilka färger vi vill på arbetskläderna?
Det bästa är att utgå ifrån våra standardfärger, men man kan naturligtvis välja andra färger också. Viktigt att tänka på är att alla färger inte klarar sig lika bra i tvätten och riskerar att förlora färg snabbt. Rådfråga oss innan så hjälper vi er att välja rätt.
Måste all personal i verksamheten har samma arbetskläder?
Nej, man kan hyra olika arbetskläder till olika avdelningar inom verksamheten. Kläderna ska självklart uppfylla de behov som finns inom varje yrkesgrupp. Olika avdelningar inom t ex vård, sjukhus och omsorg kräver olika arbetskläder. Och det har ju också med personlig smak att göra. Alla har rätt att trivas i sina arbetskläder.
Bra att tänka på är att det kostnadsmässigt är en fördel att hålla ned utbudet då det ger största effektivitet i hanteringen både hos oss och er.
I vår verksamhet vill vi enbart använda oss av miljövänliga kläder, lakan och handdukar. Kan vi hyra det av er?
Absolut, vi har ett stort sortiment av hållbara arbetskläder för vård och omsorg, samt miljömärkta bäddtextilier och lakan.
Till vilka branscher/verksamheter erbjuder ni textilservice?
Vi erbjuder tvätt- och textilservice till verksamheter inom både privat och offentlig vård och omsorg, livvsmedelsindustrin och HoReCa, dvs Hotell, Restaurang och Catering. Följ länken för att se alla branscher vi kan leverera våra tjänster till
Lösningar – Textilia – Skräddarsydda lösningar för dina behov
Får jag välja fritt vilka dagar som ni hämtar/lämnar tvätt?
Vi försöker alltid att optimera våra transporter så att vi fyller lastbilarna så mycket som möjligt vid varje leverans. Det är det mest kostnadseffektiva både för oss och kunderna samt minskar miljöpåverkan från transporterna. Med det som utgångspunkt hittar vi den bästa lösningen för alla.
Vi är bara fyra anställda – kan vi ändå beställa eller finns det en minimigräns?
Vi har inget uttalat minimum på antal anställda. Men för att transportkostnaden i förhållande till textil och tvätt-kostnaden inte skall bli oproportionerligt hög så krävs det oftast att man har fler än fyra anställda.
Kan jag hyra vinterplagg hos er?
Ja, vi har ett sortiment av värme- och vinterplagg som vi hyr ut och tvättar.
Kan jag hyra tvätt och service av er som privatperson?
Nej, vi hyr enbart ut till företag, organisationer, kommuner och regioner.
Vad kan jag som kund göra via Textilia Online?
Textilia OnLine är Textilias användarvänliga portal för elektroniska beställningar.
Här kan du som kund:
Det saknas textilier i min leverans – vad gör jag?
Vid eventuell leveransbrist – Lägg en ny order i ert ordinarie beställningssystem på det som saknas och meddela ordernumret till kundtjänst vid behov av extraleverans. Vi har ingen form av restnotering, så plagg som inte finns med i leveransen skickas inte ut automatiskt utan måste beställas på nytt.
Hur gör jag en reklamation?
Ingår reklamation i ert avtal gäller följande: rena textilier returneras till Textilia med angiven orsak till retur. Du registrerar reklamationer via Textilia OnLine och skickar med en utskriven kopia i reklamationssäcken. Returnera säcken vid samma tillfälle som du registrerar reklamationen. Det är er skyldighet att kontrollera att antal artiklar och varuslag vid varje leverans svarar mot följesedel. Anmärkning på eventuella avvikelser ska anmälas senast två dagar efter erhållen leverans.
Behöver ett plagg repareras?
Fäst en en reparationsnål där plagget är skadat och registrera ärendet i Textilia OnLine.
Vi har plagg som behöver repareras, hur gör vi?
Fäst en en reparationsnål där plagget är skadat och registrera ärendet i Textilia OnLine.
Reparationsnålar beställs via TextiliaOnline.
Vi har fått besked om att vi ska inventera, var hittar vi mer information?
Tillsammans med ditt besked om att det är dags att inventera har vi bifogat information om när just din inventering ska ske. Där hittar du även länken till vår informationsfilm som enkelt beskriver hur inventeringen ska gå till. Du hittar både film och svar på mer generella frågor kring inventeringen här: Vanliga frågor inventeringen – Textilia
Jag är intresserad av att jobba hos er, hur gör jag?
Hur hanterar ni personuppgifter?
Vi på Textilia är måna om att vara transparenta, både i hur vi arbetar och hur vi hanterar den information som vi samlar in om våra besökare. Därför kan du här läsa om hur vi hanterar dina personuppgifter och varför, om cookies på vår webbplats, samt dina rättigheter och våra skyldigheter gentemot dig som besökare –Integritetspolicy.