Hållbarhet är inte en fluga. Hållbarhetsarbetet måste bli själva grunden för framtidens bolag, en förutsättning för att de ska få existera.
Nya värdeord
På Textilia har vi under 2022 uppdaterat våra värdeord. Det är verkligen inte något man gör ofta, men med tanke på hållbarhetsarbetets vikt kändes det nödvändigt. Vi behöver förstärka vårt engagemang, nytänkande och affärsfokus för att lyckas nå vår vision och bli en hållbar förebild.
En hållbar förebild
Som förebild behöver vi visa upp resultat för att vara trovärdiga. Detta innebär att Textilia genom olika former av omvärlds- och riskanalyser tar reda på vart vi ska rikta vårt hållbarhetsarbete. Utifrån dessa analyser tar vi sedan fram klassiska handlingsplaner och genomför åtgärder och uppnår på det sättet ständiga förbättringar och resultat.
Hållbarhet är inte en fluga. Något som bara behövs just nu när ordet finns på allas läppar. Hållbarhetsarbetet måste bli själva grunden för framtidens bolag, en förutsättning för att de ska få existera.
Jonas Olaison
Hållbarhetschef Textilia
Nytänkande och fortsatt fokus
Detta i sig räcker inte för att bli en förebild. Vi måste samtidigt våga utmana oss själva och vår omgivning genom nytänkande och fortsatt fokus på affären. Vårt fokus på de allra viktigaste frågorna har under 2022 inneburit att vi fortsätter att öka andelen hållbara textilier i våra inköp för att redan nu överskrida vår målsättning för 2025. Samtidigt fortsätter vi att sänka vår energi- och vattenanvändning per producerat kilo tvätt.
Jonas Olaison, Hållbarhetschef Textilia