På Textilia är vi fast beslutna att göra skillnad. Vi tror vi på kraften i att skapa förändring tillsammans, och vi är fast beslutna att göra vår del för att minska vår klimatpåverkan, bedriva en ansvarsfull verksamhet och skapa en positiv social påverkan för alla i vår värdekedja.
Höjdpunkter under 2024
• 78,7 % av våra kasserade textilier har återanvänts eller återvunnits. Målet är 100%.
• 2 856 172 Upcy-artiklar har producerats, inklusive kasserade T-shirts som blir handstycken och lakan som blir kockskjortor.
• 21 av 28 tvätterier är Svanenmärkta, vilket är en mer än året innan.
• 4.15 av 5 i genomsnittlig arbetstillfredsställelse. Målet är 4.1.
• Vi har förpliktigat oss till att skapa en klimatplan kopplat till Paris-avtalens 1,5°C-mål, för att få våra reduktionsmål godkända av SBTi.
Vi måste tänka på återvinningsbara textilier som en värdefull resurs
På Textilia handlar hållbarhet inte bara om att minska vårt eget fotavtryck, utan om att ta ansvar i hela värdekedjan. En av våra största prioriteringar är att förlänga livslängden på de textilier vi redan har. Det innebär att vi reparerar, underhåller och optimerar våra tvättprocesser så att våra textilier kan användas längre. När detta inte längre är möjligt ser vi till att textilierna får nytt liv genom vårt systerbolag Textilia upcy.
Alla kasserade textilier från våra tvätterier i Danmark och Sverige skickas till vårt systerföretag, Textilia upcy. Under 2024 tog vi emot cirka 813 ton textilier, varav 640 ton skickades till återvinning – fördelat på direkt omsömnad (50 %), mekanisk räfsning av returfiber (24 %) och donation och downcycling för till exempel tillverkning av bordsskivor och akustikpaneler (26 %).
Inköp av nya textilier är vår största utsläppspost
Även om vi gör stora framsteg finns det fortfarande mycket arbete kvar att göra. Inköp av nya textilier är fortfarande vår största utsläppspost, och 2024 stod de för 41 % av våra totala CO₂e-utsläpp. Därför är ett viktigt fokus för våra klimatåtgärdsområden att minska våra inköp av nya material och arbeta närmare våra kunder för att förlänga livslängden på befintliga textilier.
Socialt ansvar och inkludering
På Textilia vill vi skapa en positiv social påverkan och ge utrymme för mångfald. Vi tror att mångfald och inkludering är avgörande parametrar för att stärka både vår kultur och vår verksamhet – oavsett om det handlar om kön, etnicitet, professionalism eller erfarenhet. Vi stöttar detta med konkreta initiativ där vi bland annat samarbetar med kommuner och arbetsförmedlingar kring rekrytering.
Textilia växer och datainsamlingen förbättras
Vi arbetar ständigt med att förbättra vår datakvalitet för våra CO2e-utsläpp varje år. I 2024 har vi särskilt fokuserat på inköp av nya textilier, eftersom det är den största källan till våra CO₂e-utsläpp. Därför har vi under 2024 beräknat CO2e-utsläpp med hjälp av vår egen Textilia Calculator, som har utvecklats i samarbete med en extern konsultfirma (Viegand Maagoe, 2023) Dessa beräkningar täcker hela produktresan – från produktion till kassering. För resten av textilierna har vi beräknat CO₂e baserat på materialens sammansättning och vikt. På grund av utvecklingen av datakvalitet och tillväxt inom Textilia kan det dock vara svårt att jämföra klimaträkenskaperna från år till år.
Läs mer om våra fokusområden och nyckeltal i ÖVERSIKT för 2024.