När jag klev in som kommunikationschef på Textilia för snart sju år sedan, kände jag mig nästan som ett barn i en godisbutik. Hållbarhetschefen satt med i ledningsgruppen (inte självklart för 7 år sedan) och överallt drevs det initiativ och projekt inom miljö och hållbarhet.
Trots att jag arbetat som kommunikationschef på andra bolag under många år, var miljö och hållbarhet inget som det pratades speciellt mycket om internt eller kommunicerades externt. Möjligen fanns det med i ett litet stycke i årsredovisningen. På Textilia var det snarare tvärtom. Frågorna kring miljö och hållbarhet genomsyrade hela verksamheten, i princip i allt som gjordes. Och det var mycket som gjordes. Inom ramen för det interna utvecklingsarbetet, men framför allt i det externa samarbetet med våra kunder. Det fanns dock en sak man inte gjorde på Textilia heller – att kommunicera det viktiga arbetet till andra.
Hållbarhetsarbete kan liknas vid att styrketräna
Det blev en angenäm uppgift för mig att ta sig an. Redan under mitt första år var vi i Almedalen tillsammans med vår största kund och pratade om det utvecklingsarbete vi gjort tillsammans. Ett arbete som resulterat i Sveriges första Bra miljövals-certifierade textilsortiment för sjukvården. Och sen dess har det bara rullat på. Att jobba med hållbarhet kan liknas vid att styrketräna. Du får ofta fina resultat relativt snabbt. Därefter planar det ut och det riktiga, långsiktiga arbetet börjar. Det är här de flesta brukar ge upp.
Men det är också här jag tycker att Textilia är som starkast. Att ha ork och tålamod att fortsätta bygga och investera långsiktigt, att fortsätta göra samma sak om och om igen, men stegvis öka på vikten för att bli lite, lite bättre. Det är förstås lätt att stirra sig blind på allt det vi inte gjort ännu, och den där ultimata målbilden vi visualiserar, kan vissa dagar kännas oändligt långt bort.
Inget modeord – krass verklighet
Vi bygger just nu om vår webbsida och vid genomgång av alla texter vi producerat under åren, fastnade jag speciellt vid vår bakgrundshistoria som handlar om två saker – innovation och hållbarhet. I korthet skryter vi, oerhört ödmjukt, om alla de framsteg vi gjort inom dessa områden under de senaste 20 åren. Alltifrån chipteknik och digitala verktyg för lagerkontroll, till att vi var först i Sverige med att Svanen-märka våra tvätterier. Vi nämner dessutom utvecklingen av mer hållbara material och nu även återanvändning av textilier genom Textilia upcy.
Det var då det slog det mig – idag när hållbarhet och innovation ser ut att vara de nya ”inneorden”, kan vi med stolthet blicka tillbaka på vår långa historia och med trovärdighet lova att vi fortsätter på den väg vi redan inlett. Med siktet inställt på ännu fler nya innovationer.
För en ännu bättre textilservice och en mer hållbar värld.
Anna Hallberg,
Kommunikationschef Textilia