Som kund till Textilia innebär det att ansvaret för det textila avfallet som uppstår, blir en del i textilservicelösningen och partnerskapet.
Vår vision tvingar oss att vara kompromisslösa
Åtminstone när det gäller återanvändning och återvinning. Vi har under flera års tid försökt att få marknaden att efterfråga återvunna eller upcyklade textilier. Det har gått trögt.
Einsteins välkända citat om att ”ett tecken på dårskap är att fortsätta göra samma sak och förvänta sig ett annat resultat” i kombination med vår vision gör att vi helt enkelt tvingas ta ställning i denna fråga här och nu.
Det betyder att i stället för att kunderna måste våga efterfråga återvunna textilier, som vi skrev i förra årets hållbarhetsrapport, så väljer vi att ha Textilia upcy som en integrerad del i vårt erbjudande.
Delat ansvar
Som kund till Textilia innebär det att ansvaret för det textila avfallet som uppstår, blir en del i textilservicelösningen och partnerskapet. Det innebär att våra kunder medverkar i skapandet av en renare morgondag genom upcyklade textiler som komplement till befintlig stock, ersättningsartiklar eller som helt nya artiklar där avtalen tillåter.
Vi skapar en renare morgondag - Textilia hållbarhetsrapport 2022
100 % återanvändning
I en 100 % cirkulär textilservice återanvänder vi alla textilier och ger dem nytt liv i ny form. Redan vid inköp fokuserar vi på att välja kvalitetstextilier som vi vet har lång hållbarhet och som är lämpliga för återanvändning och återvinning. Vårt ambitiösa mål på 100 % återanvändning av våra kunders kasserade textilier till 2025 kan bara bli verklighet om vi vågar gå först.