Att koppla inköp till organisationens egna hållbarhetsmål är A och O för att få effekt. Därför ska man låta leverantören göra en del av jobbet genom upphandlingen, menar Jonas Olaison, hållbarhetschef på Textilia.
Vill man nå tuffa hållbarhetsmål räcker det inte med att se över den egna organisationen, utan man måste även ställa krav på sina leverantörer.
Ställ hållbarhetskrav vid upphandling
– Jag tycker att en organisation ska ställa hållbarhetskrav vid upphandlingar för att visa sina egna ambitioner. Man ska välja ut de leverantörer som är bra på hållbarhet, men också använda organisationens egna mål och inkludera dem i upphandlingen, så att leverantören kan bidra till att de uppnås, säger Jonas Olaison, hållbarhetschef på Textilia, som förser kunder inom vård och omsorg med olika textilservicelösningar.
För Textila kan det handla om att låta en textilleverantör ta fram nya textilier, till exempel med fibrer från skogsråvara istället för bomull. Eller att ställa krav på förnybara bränslen i transporter och minskad vatten- och energiförbrukning i själva produktionen.
– Men givetvis låter även våra kunder oss göra en del av deras hållbarhetsjobb – i grund och botten redan när de köper vår service. Det kan handla om allt från att använda rätt tvättmedel och utveckla logistiklösningar till att ha personal på plats på sjukhusen som säkerställer korrekt textilservice, vilket minskar onödigt slöseri med tid och resurser.
Kontinuerlig kommunikation
För att kunna påverka en upphandlare i kravställandet gäller det dock att vara väldigt tidigt ute.
– Det handlar om att ha en kontinuerlig kommunikation, där man diskuterar vilka krav som bör ställas för att få till en hållbar textilservice. Hur kan till exempel en kund få in sina hållbarhetsmål i själva upphandlingen? säger Jonas Olaison, och nämner Region Stockholm som ett bra exempel.
– De har fått in ett mål om omsättningshastigheten i upphandlingen. Alltså hur snabbt textilierna ska snurra mellan sjukhuset och tvätteriet för att säkerställa att textilier används många gånger och inte ligger still. I ett livscykelperspektiv står framställning av textilierna för över 60 procent av den totala miljöpåverkan, så när man använder textilierna på ett effektivt sätt behöver färre textilier produceras, vilket ger stor effekt.
Se hela filmen med Jonas Olaison, där han berättar mer om hur din organisation kan få in hållbarhetsmålen i upphandlingarna:
Textad version av filmen kan ni hitta på Textilias Youtube-kanal