Kakor på webbplatsen
Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera på ett förväntat sätt. Vi vill använda ytterligare kakor för att veta hur du använder vår webbplats.
På Textilia har vi en ambition om att återanvända 100% av våra kunders textilier innan 2025.
Med Textilia upcy vill vi ligga i framkant av den hållbara omställningen genom att fokusera på återanvändning av de textilier som vi tidigare kasserat, då delar av dem varit för slitna eller uttjänta för att uppfylla våra kvalitetskrav.
Det finns stor potential i att återvinna kasserade textilier, men det måste vara meningsfullt. Därför är det mycket viktigt för oss att våra Textilia upcy-produkter kan ersätta konventionella produkter, som annars skulle behöva köpas nya.
Med Textilia upcy ska vi tillsammans med kunderna fokusera på ansvarsfull konsumtion och produktion – en uttjänt textil ska inte vara slutet på konsumtionen, utan början på en ny användning.
Att tänka nytt och hållbart har alltid varit en del av vårt DNA. Med vår lösning Textilia upcy, där vi återvinner kundernas kasserade kvalitetstextilier och ger gamla textilier nytt liv, visar vi att vi vill vara bäst på detta område.
I ett 6 000 kvadratmeter stort lager väster om Köpenhamn står lådor på rad. De är fyra gånger fem meter stora och var och en av dem är fulla av kasserade textilier från svenska och danska restauranger, hotell, sjukhus och industrier.
Men det här är ingen textil ”kyrkogård”. Faktiskt tvärtom. Lagret med lådorna är ramverket för Textilia upcy och här börjar en återvinnings- och upcycling process där det förbrukade får nytt liv. Tonvis med textilier, som av en eller flera anledningar borde ha kasserats, rullar in från hela landet . Hål och slitage blir nu bortklippta och när förvandlingen är klar har vi ”nya” skjortor, förkläden eller quiltjackor att leverera ut till kund igen.
Textilia upcy ger våra kunder möjlighet att återvinna sitt textila avfall till något värdefullt – ofta blir de till produkter som kan användas i samma textilservicelösning igen på till exempel hotell, restauranger och sjukhus. Det kallar vi en cirkulär ekonomi.
"Textilia upcy är ett bevis på
hur viktigt hållbarhet är för oss
och för våra kunder"
Att tänka cirkulärt, innovativt och hållbart har alltid varit en del av vårt DNA. Vårt mål är hållbarhet genom hela livscykeln av våra textilier. Ett stort steg mot detta mål är Textilia upcy – marknadens första lösning och affärsidé för upcycling i stor skala.
Genom vår lösning Textilia upcy använder vi våra kunders kasserade kvalitetstextilier och ger dem nytt liv. En kockskjorta kan exempelvis vara tillverkad av kasserade bordsdukar. Upcycling är raka motsatsen till den ohållbara slit-och-släng-kulturen, men det kräver att textilierna håller hög kvalitet från början. En produkt från vår upcy-kollektion kan leva minst 80-100 tvättar. Precis som helt nytillverkade textiler, alltså.
Läs mer om Textilia upcyMängder av vatten, kemikalier och energi. Ja, Kläd- och textilindustrin är dyr i klimatredovisningen. Vägen framåt kallas för cirkulär ekonomi och på Textilia upcy har vi redan tagit de första stegen. För varför kassera kvalitetstextilier när de kan få ett nytt och långt liv?
Lyckligtvis finns det hopp. Och hoppet är cirkulärt – även när det kommer till att driva företag. Det kräver helt enkelt en konfrontation med den traditionella linjära ekonomin, där man producerar ett plagg, konsumerar det och slänger det. I en cirkulär ekonomi återvinner vi textilierna och ger dem nytt liv i en ny form. Detta är den väg vi redan har följt på Textilia upcy. Där till exempel en duk från en restaurang tidigare slängts på grund av en rödvinsfläck, klipper vi idag runt fläcken och syr tyget till en klassisk skjorta, ett läckert förkläde eller något helt annat.
Vi hymlar inte med att det cirkulära tankesättet också handlar om företagets resultat, men utan överkonsumtion av jordens råvaror. Vi uppnår detta genom att ompröva sättet vi köper, designar, utvecklar, konsumerar och återvinner material.
Alla produkter från Textilia upcy är designade i Danmark och produceras i sömnadsateljéer i Europa.
Våra sömnadsateljéer har tidigare producerat kläder för stora modehus, men fick uppleva hur beställningarna sinade i samband med coronakrisen. Med Textilia upcy är det återigen full fart i ateljéerna vilket gör att de anställda har kunnat behålla sina jobb.
Därför är kunderna våra viktigaste affärspartners.
Vi vill bli ännu mer hållbara. För klimatets skull. För vår verksamhets skull. Men inte minst för våra kunders skull. Om återvinningen av textilier ska bli framgångsrik och ge värde, kräver det att vi gör det tillsammans med våra kunder. Därför är det nära samarbetet med våra kunder högsta prioritet för oss. Hos Textilia upcy är det inte bara ord, utan ett konkret riktmärke i den resa vi har påbörjat.
Ett exempel på ett sådant partnerskap är samarbetet med Aalborg Universitetssjukhus. Sjukhusets personal frös när de skulle testa folk för Covid-19 i utomhustälten. Därför sydde Textilia upcy om sjukhusets gamla täcken till värmejackor så att de anställda kunde hålla värmen.
Skjortan, täckjackan och förklädet från Textilia upcy har redan ett förbrukat textilliv bakom sig. Det ger varje klädesplagg karaktär och en alldeles egen historia. Upcycling är en motsats till en miljöskadlig slit-och-släng-kultur. Men detta kräver att vi konsekvent sätter kvaliteten på textilierna främst.
Håller man upp den klassiska vita skjortan är det vid första anblick svårt att föreställa sig att den har levt ett liv som lakan på sjukhus. Man måste titta närmare på de små detaljerna – ett stygn, en knapp på bröstfickan – det avslöjar att skjortan redan har levt ett långt liv. Det är charmen med upcycling, men vi kompromissar aldrig med kvaliteten. Tvärtom.
För alla textilier kan inte återvinnas. I slutändan handlar det om kvalitet. Hos Textilia upcy är sorteringen av kasserade textilier avgörande. För att textilens ursprungliga kvalitet avgör om den kan få nytt liv som skjorta, eller om den ska rivas upp och ingå i en möbelpanel.
Kvaliteten på textilierna bedöms bl.a. utifrån om de kan behålla form och färg tvätt efter tvätt och hur hållbara de är. Längden på bomullsfibrerna på en T-shirt är till exempel avgörande för T-shirtens hållbarhet. Ju längre fibrer, desto längre livslängd.