I dag, när personalen på den välrenommerade hamburgarbaren Gasoline Grill, steker biffar och langar hamburgare över disken, bär de skjortor och förkläden gjorda av kasserade textilier. Kedjan har sagt hejdå till konventionella arbetskläder och istället välkomnat uppcyklade alternativ från Textilia upcy.
Precis som många andra i restaurangbranschen är hållbarhet i fokus på Gasoline Grill. Den dansketablerade hamburgerbaren har bland annat fokuserat på att miljöoptimera sina förpackningar och restaurangen erbjuder även idag ett växtbaserat alternativ till den klassiska oxbiffen.
Nu är det dags för personalens arbetsuniformer.
– På Gasoline Grill funderar vi mycket på vad vi kan göra för att minska vårt fotavtryck på världen, trots att vi säljer nötfärsburgare. Och då var det självklart att titta på vår konsumtion av textilier, säger Klaus Wittrup, mannen bakom Gasoline Grill.
Hållbara ambitioner
Det är ingen hemlighet att tillverkning av nya textilier har negativa konsekvenser för miljön, och det har fått hamburgerkedjan att tänka i andra banor.
Därför lagar personalen idag mat i skjortor gjorda av kasserade lakan, samtidigt som de konventionella förkläden har ersatts av de som består av bitar av kasserade förkläden som sytts ihop på nytt.
– I förhållande till våra hållbara ambitioner passar skjortan och förklädet bra in. Om vi kan rädda lite tyg från att slängas och använda det för att sy något nytt, då är det något vi vill vara en del av. Det är vettigt att utnyttja de resurser vi redan har, istället för att ta fram nya, säger Klaus Wittrup.
“Om vi kan rädda något tyg från att slängas och använda det för att sy något nytt, då är det något vi vill vara en del av. ”
Klaus Wittrup
Grundare och VD, Gasoline Grill
Kan återvinning och estetik gå hand i hand?
På Gasoline Grill är man dock tydlig med de överväganden som föregick valet av den nya arbetskläderna. För kunde lösningarna nu också leva upp till kedjans estetiska önskemål, och skulle standarden vara tillräckligt bra?
– En av mina största funderingar vid valet av de upcyklade lösningarna var om de skulle vara tillräckligt bra. Det finns förstås en del estetik i det. Det vi har på oss måste ju se ordentligt ut, säger Klaus Wittrup och tillägger att han i dag skulle rekommendera andra inom hotell- och restaurangbranschen att fundera på upcyklade alternativ.
– Jag tror de här återvunna textilierna kan ge stort värde för branschen, då det är en industri som använder mycket textilier, säger han.
Fler parametrar att skruva på
Med sitt fokus på bland annat förpackningar och textilier är Gasoline Grill ett bra exempel på att det finns många parametrar att anpassa när det kommer till att driva sin restaurang i en mer hållbar riktning. Idag sträcker sig den hållbara restaurangupplevelsen alltså långt utanför råvarorna i köket.