Ska hotell ha egen tvättstuga eller outsourca tvättservicen? Vi jämför alternativen

Tvättservice är en av de viktigaste funktionerna på ett hotell och är ofta föremål för diskussion. Det finns de som hävdar att tvätta själv i egen tvättstuga ger den bästa servicen, medan andra tror att outsourcing av tvätt är en bättre satsning. Här tar vi upp för- och nackdelar med båda alternativen och om en kombination av de två någonsin är ett tänkbart alternativ.

Vilka fördelar finns det med att själv hantera hotellets tvätt?

Den största fördelen är såklart att ni har full kontroll på tidpunkter för tvätt och leverans, vilket resulterar i en snabbare omsättningshastighet på textilierna. Hotellet kan själva bestämma i vilken ordning artiklarna ska tvättas och behandlas, såväl som när de ska tvättas. De kan till och med köra tvättstugan dygnet runt vid behov, vilket oftast inte är möjligt hos en extern tvättleverantör. Hotellet kan också ha en mindre textilstock om tvätten sköts internt. Ni behöver inte ta hänsyn till leverantörens transporter och leveransdagar/tider som är fallet vid outsorcing. Emellertid skapar detta andra utmaningar som t.ex. att linnet oftare behöver bytas ut.

Finns det nackdelar?

Det finns flera nackdelar med att tvätta internt, inklusive inledande investeringar och löpande utrustningsunderhåll, vilket kan bli kostsamt. Dessutom är lokal tvätt ofta mer arbetsintensiv och dyrt att driva på grund av brist på automatisering. Övertidskostnader för personalen kan bli betydande under tider med hög beläggning på hotellet eller om utrustning haverar. Om utrustning går sönder, kan det orsaka stora problem mycket snabbt. Detta eftersom många lokala tvättstugor troligen endast har en eller två maskiner av varje sort. En mindre textilstock, som är vanligt vid lokal tvätt, leder också till ett mer frekvent linneutbyte och därmed fler nyinvesteringar, vilket resulterar i högre kostnader över tid.

>> Kontakta oss för att få veta mer om vårt sortiment till hotell

Vilka är fördelarna med outsourcing av tvätt?

Det finns många fördelar, inklusive:

  • reducerade investeringskostnader
  • minskade arbetskraftskostnader
  • och en minskning av underhåll och utrustningskostnader, där den senare är extra betydelsefull vid tvätt inhouse.

Framförallt tillåter outsourcing hotellet att fokusera på sina kärnkompetenser istället för att lösa eventuella problem i samband med driften av tvättanläggningen. Det ger också möjlighet att samarbeta med professionella tvätt- och textilserviceanläggningar som har expertkompetens, den senaste utrustningen och rätt tvättkemikalier för att säkerställa maximerad livslängd på linnet. Tillförlitlighet är en annan fördel. De flesta tvätt- och textilserviceleverantörer har en väl utrustad maskinpark (flera av samma typ av maskiner) så om en maskin behöver repareras, så påverkas inte tvättflödet.

Finns det några nackdelar?

Nackdelarna är väl just bristen på egenkontroll över tvättningen och att behöva vänta på leveranser. Eftersom hotellet inte kan styra över exakt tidpunkt för tvätt och leverans måste de också öka upp linnestocken de har i lager, vilket kostar mer på kort sikt.

Finns det några fall när en kombination av båda är det bästa alternativet?

Möjligen om ett hotell outsorcar tvätt av textilier med hög volym och omsättning som bäddlinnen, handdukar och badmattor, men internt tvättar specialprodukter som duschdraperier eller andra föremål med låg omsättning. Specialartiklarna kan hanteras mer noggrant på plats än på en extern anläggning. Vanligtvis kräver även dessa artiklar specialhantering och kan vara dyrare att outsorca.

>> Kontakta oss för att få veta mer om vårt sortiment till horeca

Få vårt nyhetsbrev
direkt i din inbox