Vill du skapa en komplett restaurangdesign – eller kanske luta dig mot välrenommerade restaurangers visuella uttryck? Vi har samlat de 4 största designtrenderna som vi på Textilia upplever med våra kunder.
På Textilia hjälper vi både Michelinrestauranger, kedjerestauranger och andra aktörer inom restaurangbranschen där design, hållbarhet och smakupplevelse ska mötas i en högre enhet. Vi kan därför marknaden och tillsammans med externa designers följer vi trenderna inom restaurangbranschen för att kunna ge råd om design och erbjuda snygga textila lösningar.
Birthe Lyster, Key Account Manager på Textilia, har daglig kontakt med ett brett utbud av restauranger tillsammans med sina kollegor. Här ger hon Textilia:s syn på fyra trender som framgångsrika, exklusiva restauranger använder i sitt designuttryck dessa år.
#1 Inredning: Avslappnad lyx
Föreställ dig att du är gäst och kliver över tröskeln till en restaurang för första gången. Vad är det första du upplever? För de flesta blir det det visuella uttrycket – både med inredningen och personalens klädsel. Och här handlar det om att kunna imponera med en komplett design.
– På Textilia har vi de senaste åren upplevt att framgångsrika danska restauranger lutar åt en exklusiv och minimalistisk design, som fortfarande är avslappnad. Många lyckas skapa en miljö med värme och hemtrevlig mys, men utan att kompromissa. Designen är skarp och ger samtidigt en upplevelse av lyx, säger Birthe Lyster.
Och hur skapar man en känsla av avslappnad lyx? Följande steg kan hjälpa till med det.
#2 Färgval: Bjud in köksträdgården
Många restauranggäster har ett visuellt sinne, därför är färgvalet avgörande för att skapa rätt atmosfär.
Färgerna som används av flera Michelinrestauranger och andra ställen med fokus på hög kvalitet är hela paletten av jordfärger. Det är färgerna vi känner från naturen, ja, nästan från köksträdgården – brunaktiga, ockra och orange nyanser samt nyanser av rött, grönt och gult.
– På Textilia är det också de mest populära nyanserna på servetter förutom det klassiska vita. Jordfärger är atmosfäriska och ger ett organiskt uttryck. De bekräftar också många restaurangers värderingar av att använda lokala råvaror, säger Birthe Lyster.
Läs om våra många (gröna) alternativ för restauranger.
#3 Materialval: Tänk naturligt och tänk textur
Stolar, tallrikar, servetter och servitörsförkläden. Oavsett element väljer många restauranger material som är naturliga och ger en organisk textur. Det är exklusivt att se och röra. Nordisk minimalism har blivit ett världskänt varumärke, vilket går igen på många exklusiva restauranger.
– Vi ser typiskt varma naturmaterial som trä, keramik och läder samt råbetong, granit eller bara tegelväggar. Designen ska vara enkel och ärlig, där det är själva materialet som får komma fram och där hantverket är krävande. Precis som med mat, säger Birthe Lyster.
De olika textilierna i restaurangen ska också hålla hög kvalitet och gärna ha struktur i sig, som är läcker att ta på.
På Textilia har vi ett stort utbud av unika servetter i olika färger och texturer som externa designers har stått för. Detsamma gäller även kockkläder och servitörsförkläden, säger Birthe Lyster.
#4 Hållbarhet: Gör grönt samvete synligt
Färre köper importerade råvaror från Fjärran Östern eller Centralamerika. Många restauranger skulle föredra att själva dra upp moroten ur odlingen på bakgården.
– Vi upplever att hållbarhet är top-of-mind bland många konsumenter, och den trenden är nog här för att stanna. Lyckligtvis kan hållbarhet och design lätt gå hand i hand. Och det finns ett bra varumärkesvärde i att kunna synliggöra gröna samarbeten, säger Birthe Lyster.
Man kan fråga sig: Var kan vi återvinna och därmed minska avfallet? Till exempel att sluta med pappersservetter. Vilken livscykel har de material vi har köpt? Måste vi till exempel byta ut tjänsten ofta? Hur undviker vi så lite kemikalier som möjligt? Använder vi Svanenmärkta leverantörer?
Läs om vårt initiativ Textilia upcy, där kasserade textilier får nytt liv.