Underlätta för personalen – 4 enkla tips för att hålla ordning i textilförrådet

Ni vet kanske hur det kan vara? Man behöver hämta arbetskläder eller annan textil i textilförrådet och allting ligger huller om buller på hyllorna. Det är tröttsamt att behöva lägga onödig tid på att leta efter det man behöver, och det ser ju i ärlighetens namn inte så trevligt ut heller.

Känns beskrivningen ovan igen? Inte? Grattis! – då har ni en god rutin för textilhantering.

Om det däremot känns bekant med stökiga och svårhanterade förråd så kommer här några enkla tips på hur ni kan få bukt med det. Inte bara för att det underlättar för personalen, utan även för att det hjälper till att säkerställa god cirkulation av textilierna i förrådet, vilket i sin tur ger god hygien och ökad leveranssäkerhet.

1. Tydligt uppmärkta hyllor

Detta kanske känns som en given punkt, men det händer faktiskt titt som tätt att vi stöter på textilförråd där artiklar ligger huller om buller på omärkta hyllor. Då blir det klurigt att hitta rätt artikel och storlek när man snabbt behöver det. Därför bör hyllorna eller förvaringsplatserna vara uppmärkta med artikeltyp (örngott, lakan, bussarong, etc.), samt storlek och färg. Vill man göra det ännu enklare för personalen att hitta rätt kan man sätta upp en skylt utanför förrådet som berättar var man hittar artiklarna.

2. Använd endast anpassade textilförråd

Förvara inga textilier förutom i de förråd som ni kommit överens om och som är anpassade för ändamålet. Om textilierna hamnar i andra utrymmen kan de vara svårare att hitta när man behöver dem, samt att de riskeras att glömmas bort. Då ligger de istället och samlar damm vilket inte är bra ur hygiensynpunkt.

3. Plocka från överst i högen

När man hämtar ut textilier är det viktigt att plocka överst i högen som ligger längst fram. Om det finns flera högar, plocka från den längst till höger. På så sätt plockas alltid de textilier som legat längst tid på hyllan först. Då får man bättre koll på hur mycket som faktiskt går åt av varje artikel och kan justera behovet om det behövs. Det är också bättre ur hygiensynpunkt då textilier som ligger för länge på hyllan, som sagt, samlar på sig damm och smuts vilket inte är önskvärt.

4. Fyll på underst i högen

Av samma anledning som man alltid bör plocka textilier överst i högen, är det bra att nya textilier sorteras in underst i högarna. Om det är fler högar av samma artikel är det en bra metod att börja fylla på i högen längst in till vänster.

Genom att följa dessa enkla tips får ni en bra textilhantering som gör det så enkelt som möjligt för personalen att hitta de textilier de behöver. Ni ser även till att alla artiklar används och inte riskerar att samla damm på hyllan.

Vill ni få ännu bättre koll på hur era textilier används rekommenderar vi att testa vår app HållKoll. I den ser ni exakt hur många dagar en enskild artikel legat orörd på hyllan och statistik på er användning över tid.

Få vårt nyhetsbrev
direkt i din inbox